Sunday, September 27, 2009

Søndagskos!

En perfekt søndag for meg?

Møte søndagsmafian på stripa på løkka, drikke kaffe, spise lunsj, skravle og se på livet etterfulgt av en spasertur langs Akerselva. Når man kommer hjem, kokkelerer man på kjøkkenet og tester ut nye oppskrifter for på søndager har man jo tid! Masse av tid, sant?

Idag ville jeg lage suppe og valget falt på gulrotsuppe. Rett og slett fordi jeg hadde veldig mye gulrøtter i kjøleskapet som stod i fare for å bli dårlig. Denne tok ikke lange stunden å lage og den ble fantastisk god!

Gulrotsuppe med ingefær


















Oppskriften fant jeg på klikk.no:
http://snakk.klikk.no/Mat/Default.aspx?Search=Gulrotsuppe&Id=11910390&Order=Id&Sort=rating

Dette er til 4 prs:
8 stk gulrot
1 stk løk
2 fedd hvitløk
1 ss rapsolje
2 ss revet frisk ingefær
3 stk grønnsaksbuljongterning
12 dl vann
2 dl crème fraîche
salt
3 dråpe tabasco
16 stk krepsehaler
4 stk dillstilk

1. Skrell gulrøtter, løk og hvitløk og skjær i mindre biter. Surr grønnsakene i olje i noen minutter uten at de tar farge.
2. Tilsett ingefær og la det steke forsiktig en liten stund.
3. Tilsett buljong og vann og la suppen koke under lokk til gulrøttene er myke.
4. Tilsett créme fraîche og smak suppen til med salt, noen dråper tabasco, krepsehaler og frisk dill.
5. Jeg mikset alt ved å bruke stavmikser, men du kan også bruke foodprocesser.

Jeg valgte å ikke bruke krepsehaler, rett og slett fordi jeg ikke hadde det og brukte cayennepepper istedet for tabasco saus.

Bon Appetitt! :)

No comments:

Post a Comment