Thursday, March 18, 2010

Paiorama!

Karen og jeg kaller ofte 2009 for paiens år. Gjennom hele året disket vi opp den ene paien etter den andre, både søte og ´salte´. Pai er noe av det enkleste og deiligste man kan lage og det er som med pizza, man kan variere bunn og fyll til det uendelige. Jeg startet høsten 2009 et nytt prosjekt: Jeg begynte nemlig i ny jobb og temaet under lunsjen dreide seg stort sett om mat. Mat mat mat. Og siden jeg er så glad i å lage mat, tenkte jeg det kunne være en hyggelig gest av meg å servere de lunsj av og til. Det ble selvfølgelig tatt imot med åpne armer og snart hadde jeg full liste over kollegaer som ville smake på paiene mine. Den tiden er nå over, men paien lever videre. Under kan dere finne noen av de velsmakende paiene mine kollegaer fikk servert.

Jeg bruker samme bunn på alle. Oppskriften er fra Grete Roede og det er en fyldigere og grovere bunn med cottage cheese, mmmmm.

Bunn:
125 g hvetemel siktet
50 g hvetemel sammalt
50 g flytende margarin
75 g cottage Cheese
1 ss vann
Elt sammen mel, margarin, cottage cheeseog vann i en bolle eller i en kjøkkenmaskin. Dekk med plast og la deigen hvile i ca 30 minutter i kjøleskapet.
Trykk ut deigen i en paiform og pass på at deigen dekker godt opp langs sidene. Prikk bunnen godt med en gaffel. Forstek paibunnen i 10-15 minutter ved 200 grader.

Så over til fyllet:

 Middelhavspai: 

100 g fetaost
1 stk gul paprika
2 stk vårløk
4 fedd hvitløk
3 stk tomat
3 stk egg
3 dl matfløte
1 ts salt
nykvernet pepper
finhakket frisk timian

Slik gjør du: Skjær ost, paprika, vårløk og hvitløk i små biter. Tomat skjæres i skiver. Pisk sammen egg og fløte i en bolle, og tilsett salt og nykvernet pepper. Fordel de oppkuttede grønnsakene og osten i eggeblandingen og hell blandingen i paiskallet. Legg tomatskivene på toppen.
Stek paien midt i ovnen ved 200 ºC i 45 minutter.

 Valgnattspai med skinkefyll (Teit navn på god pai)
1 stk løk
2 fedd hvitløk
2 ss olje
1 stk paprika
200 g kokt skinke
2 stk vårløk eller gressløk
1 dl friske hakkede urter, f.eks. basilikum
2 dl matfløte eller melk
1 dl kesam
4 stk egg
salt
100 g revet hvit ost
1 dl revet parmesan

Slik gjør du: Hakk løk og hvitløk og surr i olje til løken er blank og myk. Tilsett hakket paprika og la steke med 1 min. Trekk pannen vekk fra platen og vend inn kokt skinke i strimler/terninger, hakket vårløk/gressløk og finhakkede urter.
Visp sammen matfløte eller melk, kesam, og eggeplommer. Eggehvitene stivpiskes.
Bland løk og skinkeblandingen inn i egge og fløteblandingen, tilsett salt og vend inn revet ost og tilslutt de stivpiskede eggehvitene.
Hell fyllet over den forstekte bunnen og stek på nederste rille ved 200 ºC i 40 -45 min til fyllet har stivnet.




Tomat og cottage cheese pai
Skiver  bacon
1/2 dl  melk
4  egg
3 dl  cottage cheese
pepper
1/2 ts  salt
10  kirsebærtomater





Slik gjør du:


Stek baconet, og la det renne av på tørkepapir.
Pisk eggene sammen med melk/matfløte og krydderet, og bland dette sammen med cottage cheese.
Hell røren i det forstekte paiskallet. Legg baconskivene og tomatene i pairøren.
Stekes på ca 200 grader i ca. 35 minutter.

Så da er det bare til å løpe ut på kjøkkenet og sette igang ;-) PAI TIL FOLKET!

No comments:

Post a Comment