Monday, March 15, 2010






Vel folkens, ting tar tid....

Men jeg har da i det minste klart å finne tid til å invitere mine flotte venner på søndags middag. Det er jo alt noen uker siden, men her kommer oppskrifter og info om herlighetene.


For det første må det jo sies at søndagsmiddager er en vidunderlig oppfinnelse. Som oftest har vi jo ikke kommet på så mange andre planer enn sofa ligging og kaffe drikking. Men nå er altså tiden kommet for å ta søndagene i bruk til å spise enda mere herlig mat.
Kveldens meny var bygget opp av en god blanding av hva vi hadde og hva jeg hadde lyst på. Så det ble. Asparges og avokadosuppe til forrett, siden jeg hadde en del hvit vin som trengt å bli drukket opp.
Suppen var veldig enkel i grunnen. Kok asparges i kyllingkraft og hvitvin, tilsett avokado, fløte og herlig chili saus( egenimport fra Mexico) og mos med stavmikser. Herlig farge og nydelig smak.
Så var det tid for helgens prosjekt. Hel stekt kylling. Etter mye reserch på en slapp lørdag, ble den marinert over natten i en herlig blanding av rom, appelsinsaft, urter og honning. Deretter fikk fuglen skinnet stappet med kryddersmør, buken fylt med sitroner og ble plassert i jerngryta sammen med noen små tomater og masse hvitløk. Tre timer i ovnen, på 140 grader, og den tok oss med til himmelen. Ved siden av, serverte undertegnede, ovnsstekte rotgrønnsaker, surrede dadler(mmmmm) og Marias herlige stuffing. Alt nå hadde jeg en god gjeng med blide og mette venner rundt bordet.
Da var det tid for kronen på verket..... Jeg fant nemlig en flaske Sherry i skapet forleden og nå har den ligget der lege nokk. SÅ jeg gikk til innkjøp av en herlig krass gorgonzola, hos han veldig hyggelige dansk/fransk mannen på løkka. Ideen fikk jeg fra vår gode Christoffer og søt sherry og smakfull ost gjorde susen.
Og vips sendte jeg mine litt lykkeligere venner hjem med store smil og mette mager, klare for å ta fatt på en ny uke....
Jeg elsker søndager, mat og ikke minst mennesker.

No comments:

Post a Comment