Thursday, March 18, 2010

Terje og Marias sushiprosjekt

Terje og jeg er glad i sushi, veldig glad i sushi. Så får altfor lenge siden bestemte vi oss for at det ville være en utrolig god ide å teste ut diverse sushi restauranter rundt omkring i Oslo. Det tok litt tid, men nå er vi virkelig i siget. Nå blir det sushi en gang i måneden! Sushi fascinerer meg. Ikke fordi det ser så digg ut (selv om det gjør det), men rett og slett fordi jeg overhodet ikke er glad i sjømat. Til min brors store fortvilese stakkars...han prøver desperat å få lillesøsteren sin til å like fisk og serverer meg fisk hver gang jeg kommer på besøk. Jeg smiler like tappert og prøver virkelig å like det hver gang. Men av en eller annen grunn liker jeg sushi. Jeg liker også østers og kamskjell..er det bare jeg som er fin på det? Jeg begynner å lure.

Uansett, tilbake til sushi og Oslo! Oslo har flust av sushirestauranter, noen bra, noen middels og noen skikkelige dårlige. Heldigvis har vi ikke vært på de enda. Problemet er at jeg har glemt å ta bilder på mange av de og jeg husker knapt hvor vi har vært ;-)

Foreløbig ligger Jonoe på Vinderen på en suveren 1.plass. Herreguuuuuuud for en fantastisk plass! At Terje og jeg knapt kom oss hjem ettersom det var på gal side av byen og vi følte oss på skikkelig tur, var det verdt det. Jonoe har nå også åpnet ved Ringnes Park. Undertegnede har ikke testet ut denne, men Terje kan skrive under på at denne er like bra. Sjekk ut her: http://www.jonoe.org

Kitty Sushi på Grunerløkka:

Jeg hadde hørt mye bra om Kitty Sushi på Grunerløkka og gledet meg stort. Skuffelsen var ikke like stor, men jeg var ikke imponert. I tillegg ble vi plassert rett ved dodøra, det er jo alltid stas mener jeg. Ikke no spes med Kitty Sushi altså, men helt greit.





Samurai Sushi på Tøyen:
Jeg har dessverre ingen bilder fra turen vår hit, men her var det deilig sushi, absolutt å anbefale! Vi spiste også dessert her. Terje valgte en smule skeptisk cassavakokoskake, mens jeg valgte god gammeldags fritert baban. Alt i alt hadde vi en herlig opplevelse her. Anbefales!
http://www.samuraisushi.no/index.php?sideID=287&ledd1=274

Sakana Sushi i Prinsens gate
Okay, dårligere location på en restaurant skal man vel lete lenge etter...midt i horestrøket føler man seg ikke særlig komfortabel og når en politimann kommer inn døra, kan jeg ikke unngå å tenke at det har skjedd noe. Det er no muffens med restauranten, de skal stenge den her og nå, de gjemmer noen horer på bakrommet etc etc. Gleden er stor når denne politimannen tydeligvis er stamkunde og kommer for å hente take-away bestillingen. Jeg senker skuldrene.

Vi bestiller begge suppe til forrett. Jeg velger den tradisjonelle misosuppen, Terje går for sterkere saker. Den er god, men sterk ;-) Så kommer sushien og den er nydelig!!! Og det beste av alt, den er billig!!

Det teite er at Sakana stenger kl 20...dette visste jo ikke vi, så vi kom kl 19 og måtte nærmest kaste i oss maten før vi ble kastet på dør. Akk og vel...

Andre restauranter vi har testet ut er kjente Alex Sushi, Nodee og sist var vi på Nippon Art. Jeg må ærlig innrømme at ingen av de har servert noe nevneverdig helt fantastisk sushi. Det beviser at det dyreste ikke nødvendigvis betyr det beste...

Terje og jeg er fortsatt enige om at Jonoe er best, men we will keep you posted people!

Snart kommer det et innlegg om Thanksgiving (ja, det var lenge siden) og hva man kan gjøre med alle kalkunrestene. Også noen fine retter for dagen derpå. I tillegg kommer det litt bakeverk.

Maria :)

No comments:

Post a Comment